Si sabeu on dorm la lluna blanca digueu-li que la vull, però no puc anar a estimar-la…
“Companys, si sabeu on dorm la lluna blanca,
digueu-li que la vull
però no puc anar a estimar-la,
que encara hi ha combat.
Companys, si coneixeu el cau de la sirena,
allà enmig de la mar,
jo l’aniria a veure,
però encara hi ha combat.
I si un trist atzar m’atura i caic a terra,
porteu tots els meus cants
i un ram de flors vermelles
a qui tant he estimat,
si guanyem el combat.
Companys, si enyoreu les primaveres lliures,
amb vosaltres vull anar,
que per poder-les viure
jo me n’he fet soldat.
I si un trist atzar m’atura i caic a terra,
porteu tots els meus cants
i un ram de flors vermelles
a qui tant he estimat,
quan guanyem el combat.”
“Abril 74”, Viatge a Ítaca, Lluís Llach.
Aquesta composició, pura poesia política, podria ser tan sols —i de fet ho és— un bell cant d’amor, però acaba esdevenint molt més que això, acaba essent una oda al·legòrica a la proesa, el cant d’un combatent de la imprescindible Revolució que tem fallir i no retrobar mai més l’anhelada llibertat, el cant d’un amant que se sent impel·lit a marxar i tem no retrobar-se amb el seu amor.
Resulta clau assenyalar que Llach cantava des d’un país ofegat per una dictadura franquista que a dia d’avui molts analistes estarien d’acord en afirmar que encara estén sibil·linament els seus llargs tentacles feixistes per allà on pot i, és clar, com a membre dels Setze Jutges i component de la Nova Cançó, el cantautor no fa puntada sense fil i, oferint a la lluna, oferint a l’estimada, el seu ram de flors vermelles, ret homenatge a la Revolució dels Clavells o Revolução dos Cravos que, el dia 25 d’abril de 1974, va fer caure la dictadura política instaurada des de 1926 a Portugal i va possibilitar que totes les províncies portugueses no europees, excepte Madeira i Macau, aconseguissin la seva independència abans d’acabar l’any 75. L’alçament va ser dut a terme pels oficials intermedis de la jerarquia militar —el Movimento das Forças Armadas o MFA— la majoria dels quals eren capitans (després coneguts com els “capitans d’abril”) que havien participat en la guerra colonial i que, junt amb els seus compatriotes, van conquerir els carrers de la capital portuguesa a ritme de “Grândola, Vila Morena“, fusell i clavells en mà.
I és que tota una generació de joves de finals dels 60 i els 70 va connectar profundament i insurgir-se amb la Revolució de Vellut també coneguda com la Primavera de Praga o Pražské jaro, el Maig francès a París, el 68 japonès i els fets de Vietnam, Xile o Lisboa, dels quals enguany es commemora el cinquantè aniversari.